-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16847 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

حق طلاق بدون محدوديت به مرد داده شده و به راحتي طلاق مي دهد، اما زن اگر بخواهدطلاق بگيرد در خلع مهريه اش و در مبارات مالي را بدهد و در اين موارد به توجيه هاي اخلاقي بسنده مي شود؟
الف) طلاق خلع و مبارات نوعي تراضي و توافق طرفيني است وطبيعت امور توافقي اين است كه آزادي عمل بسياري دارد كما اينكه زن نيز مي تواند هر مقدار بخواهد مهر قرار دهد و يا شرط ضمن العقد كند كه براي او حق طلاق يك طرفه بگذارند يا اگر مرد خواست طلاقش دهد چند برابر مهريه به او بپردازد و... . ب) اين كه حق طلاق به طور طبيعي به مرد داده شده - چنان كه گفته شد - فلسفه اش ساختار طبيعي و ماهيت ازدواج است نه غلبه احساسات بر زن و فرضا چنين باشد رشد فكري و عقلي لزوما به معناي تحت الشعاع قرار گرفتن احساسات نيست. بلكه هر يك مدار خاصي دارند و مانند دو كفه ترازو نيستند كه با بالا رفتن يكي لزوما ديگري پايين بيايد. البته در مواردي چنين خواهد شد ولي نه هميشه. افزون بر آن احكام قانوني تابع مصالح غالبي است و در برابر آنها هميشه استثناهايي وجود دارد ولي در غير موارد لزوم آن را تخصيص و تبصره نمي زنند. درست شبيه مقررات راهنمايي و رانندگي كه براي جلوگيري از تصادف ترافيك و... وضع شده. ولي در مواردي هم كه عمل بر خلاف مقررات موجب تصادف و ترافيك نشده بايد آن را رعايت كرد و تنها در شرايط ضروري - مانند امداد رساني - مقررات آن استثنا مي پذيرد. در اسلام اين گونه موارد از طريق احكام ثانويه و احكام حكومتي پيش بيني شده اند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.